Obchodní tým
Tyto naše šikovné kolegyně někteří z vás znají nejen po hlase, ale i osobně. Jedná se o náš obchodní tým, který tvoří Marie Marešová, Martina Tichá a Věra Červenková. Abychom vás s nimi seznámili ještě blíže, tak jsme je trochu vyzpovídali.
Pozice obchodního zástupce je pro někoho lákavá, právě svojí různorodostí, a naopak pro někoho nepředstavitelná, vždyť přeci zažíváte ve své práci i spoustu odmítnutí? Proč jste si vybraly zrovna tuto oblast, co vás na ní baví a jak dlouho už ji vykonáváte?
Martina: Na této pozici jsem přibližně 17 let a ano, je to v mnohém hodně náročné, musím se samozřejmě neustále vzdělávat a být znalcem v sortimentu, ale na druhé straně je to i hodně naplňující. Práce s lidmi, se kterými jsem v kontaktu, ať již osobně nebo telefonicky, je právě to, co mě baví a naplňuje. Je jasné, že některý den je horší a není nálada, nebo jsou starosti a o to mám lepší pocit, když dotyčnému pomohu, třeba už jen tím, že dám radu anebo mu zvednu náladu. A to, že přichází i odmítnutí k tomu prostě patří, to je naprosto v pořádku, vždyť je to tak i v běžném životě. Tudíž i takové překážky jsou potřeba, abychom je mohli překonávat a být lepší.
Maruška: Komunikace se zákazníky, různorodost práce, nové výzvy, to je to, co mě na této práci stále baví, a to už cca 20 let. Ale není to stejné, časem se mění jak sortiment zboží, zákazníci, výběrová řízení, způsob komunikace, vše se zrychluje, nové počítačové programy atd. Baví mě řešit operativně potřeby zákazníků a snažím se jim poradit, pomoci, ušetřit čas při jejich objednávání. Prostě najít společnou řeč, někdy to bývá na začátku těžší, při oslovení nových zákazníků, ale pokud se Vám podaří získat si jejich důvěru, tak jsou tyto vazby dlouhodobé a někdy i osobní.
Věrka: Pozici obchodního zástupce vykonávám již od začátku mého pracovního života (cca 10 let), v podstatě jsem jinou pozici ani nevyzkoušela, a to z důvodu různorodosti této pozice. I zmiňované odmítnutí k té různorodosti patří a svým způsobem mě baví to napětí samotného obchodu – zda vyjde či nevyjde.
Dříve se všechny obchody uskutečňovaly „v terénu“ – tzn. obchodník neustále jezdil po schůzkách, tam se rovnou domluvil a té administrativy okolo bylo velmi málo. Dnes se to skoro otočilo a většina práce se odehrává po telefonu a emailu. Jak vypadá takový váš běžný den?
Maruška: Ano té administrativy je více, každý máme méně času, nebo lépe řečeno, chceme stihnout více, a tak e-mail i telefon je rychlejší jak pro mě, tak zákazníka. Ale i osobní schůzky jsou důležité, při seznámení, nastavení spolupráce, a i osobní rozhovor. Takový běžný den začíná telefony, e-maily k řešení objednávek, nabídek, poptávek. Jeden den v týdnu se věnuji osobním schůzkám, řešení v terénu, odpoledne administrativa a výběrová řízení.
Věrka: I přesto, že se od „terénu“ hodně upustilo, myslím si, že osobní kontakt je klíčový, proto se snažím i o osobní schůzky, pokud zákazník souhlasí. Všední den proto vypadá tak, že ráno a dopoledne trávím na schůzkách se zákazníky a odpoledne trávím u telefonu a počítače zpracováním cenových nabídek a všeho potřebného.
Každá máte své „vlastní“ zákazníky, o které se staráte, ale stalo se vám už někdy, že zákazník, který na začátku nic nechtěl a byl odmítavý, se časem stal vaším skoro nejoblíbenějším? Je možné si vybudovat vztah i tam, kde to na začátku vypadá beznadějně?
Věrka: Tady platí jednoduchá věc, nikdy nedávat na první dojem a snažit se vždy vytvořit vztah se zákazníkem. I ze schůzek se zákazníkem, ze kterých jsem z počátku neměla dobrý pocit, se nakonec stal věrný stálý zákazník.
Martina: Ano. Stává se i to, že se trefíme do nevhodného období nebo nějakého problému. A je pravda, že když se po nějaké době ozvu znovu, většinou si se zákazníkem alespoň popovídáme o jeho možnostech a potřebách, a díky tomu jsem schopna nabídnout zboží, které skutečně potřebuje a využije. Vše je to o přístupu a získání důvěry zákazníka a můžu říct, že s některými zákazníky jsme i na kamarádské vlně.
Pokud to není tajné, tak jak se dá dneska zákazník vlastně „získat“? Co vše je k tomu si myslíte potřeba a jaké vlastnosti by obchodní zástupce měl mít?
Věrka: Můj osobní názor je, že neexistuje návod na to, jak získat zákazníka, avšak čím se řídím je, že obchod = budování vztahu se zákazníkem. Důležité je pro obchodního zástupce SCHOPNOST UPŘÍMNĚ KOMUNIKOVAT, a být si jistý tím, co nabízí. V případě, že pracujete pro fungující firmu ve všech ohledech (logistika, doprava, nákup, účetní) a máte produkty, kterým věříte, není důvod cítit se nejistě s nabídkami, ať už novým nebo stávajícím zákazníkům.
I v našem oboru jsou různé sezóny – jakou část roku nebo období máte nejraději a proč?
Maruška: Asi školní sezónu od srpna do podzimu, vlastně celý školní rok, pořád se něco děje, nové produkty pro školy, školky, balíčky pro prvňáčky, pro učitele, výběr často nechávají na mě, tak to mě baví vybírat produkty a sestavovat, pak potěší když přijde pochvala, poděkování a balíčky se líbí.
Martina: Mám ráda, když je za mnou vidět odvedená práce, a to patří k období, kdy je jí hodně a člověk se ani nezastaví – například přelom srpna a září i konec roku. Jinak je super i jaro, kdy se vše probouzí a přijde mi, že i lidé jsou na sebe příjemnější a milejší.
A aby to nebylo vše jen pracovní, tak co rády děláte ve volném čase – čím si jak se tak říká „vyčistíte hlavu“, protože věřím, že v tom obchodě to občas je nutné?
Věrka: Většinu volného času se snažím věnovat své dceři. Co mi ale nejvíce vyčistí hlavu je pravidelný běh a opravdu je to občas potřeba.
Martina: Já mám své odreagování spojené i s mou největší zálibou a tou jsou psi (máme Amerického kokršpaněla). Vzhledem k tomu, že děláme i sportovní kynologii, tak se u nás najdou i velká plemena např Elderteriéři aj. Takže procházky v přírodě, výstavy a cvičák. Ráda také jezdím po výletech a poznávám nová místa s rodinou a přáteli.
Maruška: Pokud mám čas, tak do přírody, výlety, kolo, zahrada.